Schilderij - Meeting
150 x 50 cm
100% handgeschilderd met acrylverf op canvas
Een van de vele redenen waarom kunstenaars schilderijen maken, is om hun diepe binnenste naar buiten te halen en hun puurste emoties te tonen. Zij willen aan mensen laten zien wat zij voelen, denken en vinden zonder gebruik te maken van woord. Zij stoppen deze pure emotie in afbeeldingen op een schilderij. In deze schilderijen herken je woede of blijdschap, verdriet of geluk, eenzaamheid of verscheidenheid. Zij kunnen uit realistische voorstellingen bestaan, maar vaak worden deze emoties op een abstracte manier weergegeven, zodat ze in hun pure vorm blijven bestaan. Er is één soort verf die kunstenaars gemakkelijk toestaat om directe gevoelens en emoties te uiten, en dat is acryl verf. Waarom wordt bij gevoelens in realistische of abstracte schilderijen acryl juist gebruikt?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld olieverf, heeft acrylverf een korte droogtijd. De verf die wordt gebruikt op de acrylschilderijen is snel droog en geeft de kunstenaar de mogelijkheid om snel te schilderen. Hij hoeft nergens op te wachten. Dat betekent dat gevoelens en emoties die op dat moment in de kunstenaar opkomen meteen op het schilderij kunnen worden gezet. Tijdens het schilderen kan inspiratie direct worden toegepast in het kunstwerk. Als een kunstenaar het ene moment verdriet voelt en dit in zijn schilderij verwerkt, maar daarna een gevoel van geluk ervaart en dit in het schilderij wil verwerken, dan is dat bij acryl schilderijen heel goed mogelijk. Met acryl komen de meest pure en echte emoties in het schilderij terecht en dat maakt deze soort schilderijen erg aantrekkelijk en inspirerend.
Acrylverf kent een veel verschillende kleuren verf. De kunstenaar kan uit veel verschillende pigmenten kiezen om zijn gevoel perfect tot uiting te laten komen. Met acrylverf is men wel iets beperkter dan bij bijvoorbeeld olieverf. Dit komt omdat bij acrylverf meer stoffen worden toegevoegd bij het pigmentpoeder om de stof bindend te maken. Hierdoor kan er minder pigment in de verf verwerkt worden en is de keuze uit kleuren iets beperkter. Maar nog steeds heeft acrylverf genoeg keuze aan kleuren. Ook kunnen kleuren ter plekke ontstaan. Doordat er met acrylverf gelijk kan worden door geschilderd aan een schilderij, kunnen kleuren elkaar ook overlappen of per ongeluk/expres met elkaar mengen. Dit gebeurt altijd tijdens de schilderactiviteit, omdat acrylverf zo snel droogt. Daardoor is het moeilijk om gemengde verf op een palet te blijven gebruiken. Deze “eigengemaakte” kleuren versterken de voorstelling van het schilderij natuurlijk enorm. Het maakt het gevoel nog specifieker.
Acrylverf is een verfsoort die verschillende schilderstijlen heel goed kan nabootsen. Het is erg flexibel werkmateriaal. Kunstenaars hoeven hun verf niet meer aan te passen aan hun stemming en aan de voorstelling die zij op het schilderij willen zetten. Door acrylverf met water te mengen en licht aan te zetten zodat de ondergrond van het kunstwerk nog licht zichtbaar is, krijg je hetzelfde effect als aquarel. Als de verf dik wordt aangezet en nergens mee wordt gemengd, kunnen er dikkere lagen mee worden geschilderd en ontstaat er diepte en reliëf zoals bij het gebruik van olieverf. Met één verfsoort kunnen meerdere effecten bereikt worden.
In de jaren 30 is acrylverf uitgevonden om buitenmuren mee te beschilderen. Acrylverf heeft namelijk een ontzettend goede hechting. De verf hecht zich met gemak aan verschillende ondergronden vast, zoals hout, papier of textiel (schilders doek). Kunstenaars die van plan zijn acryl schilderijen te maken, kunnen dus vrijwel uit elk materiaal kiezen om het kunstwerk op zijn best te laten zijn. Op gladde ondergronden zoals metalen wordt wel een grondlaag gebruikt, zodat de kleuren helderder en mooier op de ondergrond blijven zitten. Bij het gebruik van textiel of papier moet men er wel op letten dat deze ondergronden strak zijn gespannen, om het bobbelige effect tegen te gaan dat optreed als acrylverf is gemengd met water en dan opdroogt.